Card image

Tapahtumat

Kansainvälisiä tapahtumia:

International Green Week 2019, Berlin (18 – 27 January 2019)


London Food Matters Live

London Food Matters Live is a B2B annual event exploring the relationship between food, health & nutrition. 

Kotimaisia tapahtumia:

Elintarvikealan vientivalmennuspäivä  4.4.2019:

Ruokaviraston vientineuvonnan ja Food from Finland -ohjelman yhteinen vientivalmennuspäivä tarjosi aiempien vuosien tapaan eväitä elintarvikevientiin ja mahdollisuuden verkostoitua vientiyritysten ja vientiä avittavien tahojen kanssa. Voit katsoa vientivalmennuksen videotallenteet ja ladata päivän esitykset itsellesi alla olevista linkeistä. Katso lisätietoa elintarvikealan vientivalmennuspäivästä!

Lapin elintarvikepäivä 4.2.2019:

Lapin elintarvikepäivä kokosi Rovaniemelle joukon alan toimijoita. Elintarvikepäivän aineistot löydät alla olevista linkeistä:

Ruokasektorin koordinointihanke tukee pk-elintarvikeyrittäjyyden kehittämistä lähiruoan, luomun ja luonnontuotealan osalta kolmella eri osa-alueella: yhdessä tekeminen, osaamisen kehittäminen ja tiedonvaihto sekä viestintä. Lähde: Ruokasektorin koordinointihanke, Päivi Töyli.

Hanke auttaa elintarvikealan pieniä yrityksiä kehittämäänhyvinvointituotteisiin liittyvän markkinatiedon, uuden raaka-aineosaaminen,tuotekehityksen ja valmistusteknologioiden avulla uusia tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla pienet yritykset voivat saavuttaa uutta liiketoimintaa ja parantaa kannattavuuttaan. Hyvinvointituotteita ovat mm. kasvistuotteet, luomutuotteet, erityisruokavaliotuotteet, ravintolisät, funktionaaliset tuotteet, superfood-tyyppiset tuotteet, hyönteistuotteet sekä luonnonkosmetiikka ja syötävä kosmetiikka tai ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin kannalta kiinnostavat tuotteet. Lähde: Foodwest.

Hankkeen puitteissa luotiin uusia tapoja neuvoa pk-yrityksiä elintarvikealan toiminnan vaatimuksista ja edellytyksistä oppaiden ja erilaisten koulutusten avulla.

  1. Yleishankkeiden sijaan syventyvämpiä ja yrityskytkentäisiä hankkeita
  2. Tuotannollista ja ammattimaista toimintaa koko ketjussa
  3. Raaka-aineiden saatavuus, määrä, laatu, luotettavuus, logistiikka, analytiikka, luomusertifiointi, yhteistyö
  4. Teknologiset ratkaisut ketjun eri vaiheissa
  5. Kerääjärekisteri – sähköinen työkalu kysynnän ja tarjonnankohtaamiseen
  6. Lisäarvotekijät ja ympäristövaikutukset esiin ja hyödyksi, kasvua tarjoavia lisäarvomahdollisuuksia monille toimialoille
  7. Uusia yhteistyötahoja ja muotoja mm. metsäala jo tulossa vahvasti mukaan, ruokasektorin yhteistyön tiivistämistä
  8. Hankevetäjien, kouluttajien alan asiantuntijoiden täydennyskoulutus

Lähde: Luonnonalan kehittämistyö ja tarpeet, Juho Rutanen.

  1. Luomutuotteiden myynti vähittäiskaupassalisääntynyt viime vuosina 12-15 vuodessa.
  2. Vuonna 2018 luomumyynti oli 309 milj. euroa ja markkinaosuus 2,3%.
  3. Ostetuimmat luomutuotteet: hedelmät, maito, vihannekset, munat ja kahvi.
  4. Myös tuotanto on lisääntynyt: Suomen peltoalasta luomua nyt noin 13%, luomutiloja 5000 kpl
  5. Luomukannattaisi yhdistää matkailupalveluihin!

Lähde: Luomutilanne Rovaniemi, Päivi Töyli.

Esityksessä käydään läpi eri toimia, joilla viestinnän avulla pyritään lisäämään alueen kiinnostavuutta Lapin ulkopuolisten tahojan näkökulmasta. Tavoitteena on pysäyttää maaseudun pääomapako ja tuoda esiin alueen mahdollisuudet.

Esitys sisältää linkityksiä Lapin Elintarvikeohjelman julkaisuihin sekä muihin hyödyllisiin sivustoihin.

Esityksessä annetaan yleiskuva matkailualan verkostoista ja toimista verkostojen luomiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen.

Powerpointissa esitellään Biocode – yritys ja yrityksen tarjoamat palvelut.

Biocode Oy:n tehtävänä on tukea kiertotaloutta tuomalla eri toimijoille dataan perustuvia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Pitää sisällään esityksen Lapland Food Club – yhteisön Grüne Woche messujen annista.

Selvitys aasialaisten ravintoloiden raaka-aineiden käytöstä 14 ravintolassa Rovaniemen ja Kemi-Tornion alueella.

Tuloksia:

  1. Halutaan käyttää lähellä tuotettua, mutta käytetään paljon tuonti raaka-aineita.
  2. Ei tunneta paikallisia tuottajia.
  3. Ei tunneta paikallisia ruoka-aineita.
  4. Kielimuuri.

Lähde: Lähiruokaa aasialaisittain, Aki Ranta.

Esitys Kiinan markkinoiden mahdollisuuksista elintarvikealan yrittäjille. Tietoa etenkin alueen ihmisten ostokäyttäytymisestä Lapin matkan aikana, ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Mitä he ostavat? Mikä saa heidät ostamaan? Miten ostetaan?

Esityksessä kerrotaan digitalisaation ja eri digiratkaisujen hyödyllisyydestä elintarvikeyrittäjille.

Projektin tavoitteita:

  1. Alkutuottajien määrän lisääminen
  2. Jatkojalostajien määrän lisääminen
  3. Näkyvyyden lisääminen
  4. Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen
  5. Ekologinen logistiikka
  6. Yhteistyön lisääminen
  7. Maku – ja ruokamatkailun mahdollisuuksien lisääminen.

Lähde: Hungry For Lapland, Kimmo Kuparinen.